PRE NÁŠ DOM

Ako na neplatičov

Možno ste sa dostali do situácie, kedy sa z niektorých vlastníkov bytov v dome stali neplatiči. Mohlo sa tak stať z nedbalosti či nezáujmu alebo príčinou mohla byť aj ťažká životná situácia. Existujú rôzne spôsoby ako k takejto situácií pristupovať a ako ju riešiť, no bez správnej prípravy je malá šanca dosiahnuť vytúžený úspech.
_________________________________________________________________________________

Neplatenie záväzkov, okrem ekonomického aspektu, patrí do skupiny medziľudských vzťahov, pretože na základe toho vznikajú v bytovom dome konflikty medzi jednotlivými vlastníkmi. Neplatič žije na úkor ostatných a spôsobuje tak škodu tým, ktorí riadne a včas platia svoje záväzky, ktoré sú potrebné na bezproblémový chod bytového domu.

Čo je to záväzok?

Záväzok z právneho pohľadu znamená niečo splniť, niečo dať, niečoho sa zriecť alebo niečo strpieť. Pre účely účtovníctva sú záväzky definované v zákone o účtovníctve v § 2 ods. 4 písm. b) ako existujúca povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky a dá sa spoľahlivo oceniť.

Čo je to pohľadávka?

Pohľadávka predstavuje druhú stranu tej istej veci, čiže ekonomický alebo iný úžitok z niečoho, čo má veriteľ splniť, zriecť sa, alebo strpieť. Pohľadávku možno vymedziť ako právo vznikajúce jednému účastníkovi požadovať plnenie od druhého účastníka vzniknuté z určitého záväzkového vzťahu.  Pokiaľ k úhrade v termíne nedôjde, dlžníkom sa stáva ten, kto podmienku porušil.

 

Čo je v ošetrení pohľadávok rozhodujúce?

Dôležité je vedieť kto, koľko a kedy má uhradiť svoj záväzok. Z toho vyplýva povinnosť pravidelne kontrolovať dodržovanie plnenia všetkých úhrad. Túto kontrolu vykonáva správca, predseda spoločenstva vlastníkov bytov prípadne iná poverená osoba. Je potrebné, aby táto osoba nekonala unáhlene, bez rozmyslu alebo zaujato vo vzťahu k neplatičovi. Akémukoľvek riešeniu právneho charakteru, či už budeme hovoriť o žalobe na súde alebo návrhu na dražbu musí v prvom rade predchádzať správna komunikácia. Preskúmať vzniknutú situáciu, umožniť dlžníkovi úhradu, prípadne  navrhnúť možnosť splatenia dlhu formou splátok. Aby však nedošlo k nedorozumeniam, prípadne konfliktom, je nevyhnutná písomná dokumentácia.

Čo v prípade, že v termíne nedôjde k úhrade?

Všetky úkony predchádzajúce riešeniu súdnou cestou alebo prostredníctvom dražobnej spoločnosti musia mať teda písomnú formu, a to tak, aby sme v prípade potreby radikálnejšieho riešenia ako samotného dohovoru mohli svoju snahu riadne a objektívne preukázať. Preto neotáľajte s upomienkou a následnou písomnou komunikáciou s dlžníkom. Ak aj v prípade, že dlžník nechce komunikovať alebo je neprístupný, nechce riešiť daný problém, dodržujte pravidlá slušného správania a neznížte sa na úroveň nepríjemného a nevhodného správania sa. Nikdy totiž nepoznáte presný dôvod, prečo vlastník neplatí a aké ma na to dôvody. Jeho neprístupné správanie nemusí byť známkou nezáujmu, ale môže byť prejavom obrany, strachu a neistoty.

Častou príčinou nezaplatenia záväzku môže byť nedbalosť, zabudnutie. V tomto prípade dlžník uhradí záväzok obratom – zväčša hneď po doručení prvej upomienky. Je dôležité v upomienke presne stanoviť výšku nedoplatku a prípadných sankcií. Pokiaľ nedôjde výzve k úhrade v stanovenom termíne, dá sa tušiť, že pôjde o závažnejší dôvod, prípadne problém, a bude potrebná ešte dôslednejšia príprava a dokumentácia.

Ako vymáhať dlhy?

Po prvotnom pokuse o riešenie formou dohovoru alebo upomínania nastupujú už závažnejšie právne postupy, ako sa domôcť vymoženia, či už formou návrhu na súd, dražby a i.  Tento proces zjednodušene rozdelíme do troch okruhov:

  • Komunikácia s neplatičmi a riešenie konfliktných situácii v dome
  • Upomínanie dlžníka a príslušná dokumentácia
  • Proces vymoženia a jeho formy

O týchto postupoch, ako aj samotnej komunikácii s dlžníkom a čo najefektívnejšom riešení budeme hovoriť na našich seminároch OZ Pre náš dom. Prejdeme si konkrétne prípady a odporučíme vhodný postup. Ak Vás táto téma zaujíma a máte otázky ohľadom riešenia nedoplatkov, prípadne iných konfliktných situácií v dome, napíšte nám a na najbližšom seminári s danou problematikou sa dozviete odpoveď. 

Viac o seminári sa dozviete na www.prenasdom.sk. Pre ďalšie informácie nás kontaktujte na info@prenasdom.sk